Εφορία: Χωρίς... δώρα η νέα (πάγια) ρύθμιση για οφειλές

Δεύτερες σκέψεις τώρα στο οικονομικό επιτελείο, εν όψει «παζαριού» για μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων

Ρεπορτάζ
Γιώργος Χατζηδημητρίου

Δεύτερες σκέψεις επικρατούν στον σχεδιασμό του οικονομικού επιτελείου όσον αφορά την πάγια ρύθμιση των 12 μηνιαίων δόσεων για την εξόφληση των οφειλών προς την Εφορία.

Στην οδό Νίκης αναγνωρίζεται ως βάσιμη η πιθανότητα να βάλει η κυβέρνηση αρκετό νερό στο κρασί της, εγκαταλείποντας το φιλόδοξο αρχικό σχέδιο για μια περισσότερο γενναιόδωρη ρύθμιση, δεδομένου ότι αυτό που προέχει ιεραρχικά είναι η επίτευξη του στόχου για τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων που θα επιδιώξει τις προσεχείς ημέρες στην ευρωπαϊκή του έξοδο ο πρωθυπουργός.

Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προέβλεπε ότι με το κλείσιμο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας των 120 δόσεων θα ενεργοποιούνταν ένα νέο σύστημα πάγιων ρυθμίσεων.

Οπως το περιέγραψε ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, πρόκειται για ένα σύστημα «μόνιμο, οικονομικά εύλογο και δίκαιο και παράλληλα θα αποτρέπει την ανάγκη καταφυγής σε έκτακτες ρυθμίσεις».

Με τα σημερινά ισχύοντα η πάγια ρύθμιση οφειλών για χρέη στην Εφορία δίνει τη δυνατότητα 12 μηνιαίων δόσεων για τακτικές οφειλές (ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ , φόρος εισοδήματος) και 24 δόσεων για έκτακτους φόρους που προέρχονται, για παράδειγμα, από κληρονομιές.

Η κυβέρνηση είχε στις προτεραιότητές της την αύξηση του αριθμού των δόσεων εξόφλησης οφειλών, ενώ προεκλογικά είχε υποσχεθεί επαναφορά της έκπτωσης φόρου σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης.

Εκκρεμότητες

Το θέμα έτσι κι αλλιώς εγγράφεται στις εκκρεμότητες με τους δανειστές, που ετοιμάζονται να ξανάρθουν από Σεπτέμβριο στην Αθήνα για να εξετάσουν και την απόδοση των 120 δόσεων. Η σημασία του, ωστόσο, υποβαθμίζεται αισθητά προκειμένου να εξασφαλιστεί η συγκατάθεση των δανειστών στο εθνικό αίτημα για μείωση των πλεονασμάτων.

Στο πλαίσιο αυτό επίκειται αναπροσαρμογή των δαπανών σε χαμηλότερα και ασφαλώς πιο ρεαλιστικά επίπεδα. Με υπόδειξη του κ. Σταϊκούρα, τα υπουργεία και οι εποπτευόμενοι οργανισμοί οφείλουν να συμμαζέψουν τις καταναλωτικές τους δαπάνες σε ανεκτά επίπεδα, ώστε να εξοικονομηθεί 1 δισ. ευρώ και να καλυφθεί το προσωρινό κενό που προκαλούν τα νέα φορολογικά μέτρα.

Συμμετρικά, θα εξεταστούν εξονυχιστικά και θα αξιολογηθούν όλες οι δαπάνες με στόχο την εξοικονόμηση 400.000.000 ευρώ και θα επιδιωχθεί να συγκρατηθούν χαμηλά οι μεταβιβάσεις πιστώσεων στις ΔΕΚΟ ώστε να προστεθούν επιπλέον 400.000.000 ευρώ.

Σημαντική επίσης μείωση δαπανών προσδοκάται ότι θα επιφέρουν η καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής στο Δημόσιο (το ΓΛΚ στην έκθεσή του προς τη Βουλή την υπολογίζει στα 400.000.000 ετησίως) αλλά και η αυστηρή τήρηση της δοσολογίας 1/5, τουλάχιστον για ένα διάστημα, στις προσλήψεις στο Δημόσιο.

Υπό την αίρεση των δανειστών, έχει προσθέτως τεθεί και το αίτημα της Αθήνας να συνυπολογίζονται στο πρωτογενές πλεόνασμα οι επιστροφές από τα κέρδη ελληνικών ομολόγων που διακρατούν οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες.

Θα είναι αυτή, όπως αναγνωρίζεται, μια σημαντική ανάσα στα έσοδα, καθόσον αφορά ένα ποσό 1,3 δισ. ετησίως έως το 2022 που επιστρέφεται στην Ελλάδα σε δόσεις και υπό τον όρο ότι εφαρμόζει τις υποδειχθείσες μεταρρυθμίσεις και το οποίο αντιστοιχεί στο 0,7% του ΑΕΠ.