Χιλιάδες τα κενά σε γυμνάσια - λύκεια παρά τις προσλήψεις

Δεν επαρκούν οι 20.558 αναπληρωτές, εκτιμά η ΟΛΜΕ που καταγγέλλει 2.000 ελλείψεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Ρεπορτάζ
Αντώνης Τριανταφύλλου

Μ ε ένα γενναίο κύμα πρόσληψης αναπληρωτών δασκάλων, καθηγητών και ειδικού βοηθητικού εκπαιδευτικού προσωπικού, που όμως δεν επαρκούν για να καλύψουν τις πιεστικές ανάγκες σε όλα τα δημοτικά, γυμνάσια και κυρίως στα λύκεια, ανοίγουν σήμερα τα σχολεία. 

Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ανά την Ελλάδα, κυρίως όμως στα ίδια τα σχολεία αποτελεί ο τρόπος διαχείρισης και κατανομής των μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών που διαθέτουν, αλλά -σε αρκετές περιπτώσεις- όχι σε επαρκείς αριθμούς.

Την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ένα γενναίο κύμα πρόσληψης αναπληρωτών.

Συνολικά προσλήφθηκαν 20.558 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, πολλοί όμως από αυτούς ανήκουν στην κατηγορία του ειδικού βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή και καλύπτουν συγκεκριμένες ανάγκες.

Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση προσλήφθηκαν 7.025 δάσκαλοι ως προσωρινοί αναπληρωτές, 2.005 εκπαιδευτικοί δάσκαλοι για την Ειδική Αγωγή και επιπλέον 4.083 άτομα ως βοηθητικό εκπαιδευτικό προσωπικό για την Ειδική Αγωγή.

Σύμφωνα με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία, οι αριθμοί των αναπληρωτών του πρώτου κύματος φαίνεται ότι είναι επαρκείς για την ώρα, αν και τα κενά είναι περισσότερα κατά 4.000 σε σύγκριση με το 2018.

Τα πράγματα είναι όμως πιο περίπλοκα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και κυρίως στο λύκειο και τη νέα γ' τάξη. Την περασμένη εβδομάδα προσλήφθηκαν 1.719 καθηγητές. Επίσης, για την Ειδική Αγωγή προσλήφθηκαν 1.688 εκπαιδευτικοί και 866 άτομα για την εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη.

Η ΟΛΜΕ εκτιμά ότι με το πρώτο κύμα αναπληρωτών τα κενά καλύφτηκαν σε ποσοστό 35%-40% και υπάρχουν ακόμα περίπου 2.000 κενά.

Το πρόβλημα με τα κενά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση φέτος εστιάζεται στο λύκειο, κυρίως στην τελευταία του τάξη. Η εφαρμογή του νέου εξεταστικού συστήματος φέρνει και την αύξηση σε ύλη και ώρες διδασκαλίας στα τέσσερα μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές για τις απολυτήριες εξετάσεις και οι υποψήφιοι των πανελλαδικών για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.

Οι Ομάδες Προσανατολισμού γίνονται τέσσερις, με τρία μαθήματα των έξι ωρών διδασκαλίας:

• Ανθρωπιστικών Σπουδών (Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία).

• Θετικών Σπουδών (Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά).

• Υγείας (Φυσική, Χημεία, Βιολογία).

• Οικονομίας/Πληροφορικής (Μαθηματικά, ΑΕΠΠ, Οικονομία).

Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας σημαίνει ότι πολλοί από τους εκπαιδευτικούς θα συμπληρώνουν τις ώρες διδασκαλίας (από 18 έως 22 ώρες την εβδομάδα, ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας), χωρίς να μπορούν να καλύψουν το σύνολο των τμημάτων, κάτι που σημαίνει ότι θα χρειαστούν επιπλέον αναπληρωτές, κυρίως στις ειδικότητες των φιλολόγων, των φυσικών, των μαθηματικών ίσως και των κοινωνιολόγων.

Η οριστική εικόνα για τα κενά θα φανεί τις επόμενες ημέρες, με την οριστική συγκρότηση των τμημάτων και τη διασταύρωση των στοιχείων των κενών με τους διαθέσιμους εκπαιδευτικούς ανά ειδικότητα.

Μάθημα σε μεταχειρισμένα κοντέινερ θα κάνουν στο Νέο Ηράκλειο

Με προβλήματα αρχίζει ακόμα μία χρονιά η νέα σχολική περίοδος, καθώς οι ελλείψεις σε υλικοτεχνικές υποδομές συνεχίζουν να απασχολούν μαθητές, γονείς και δασκάλους.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση του 4ου Δημοτικού Σχολείου Νέου Ηρακλείου Αττικής, οι μαθητές του οποίου δεν θα ξεκινήσουν σήμερα τα μαθήματά τους αλλά την ερχόμενη Δευτέρα.

Κι αυτό διότι ο σεισμός της 19ης Ιουλίου προκάλεσε φθορές στο κτίριο και μέχρι αυτές να αποκατασταθούν πλήρως, τα παιδιά θα κάνουν μάθημα σε... μεταχειρισμένα κοντέινερ.

«Αυτή η λύση θα είναι προσωρινή. Αναβάλλουμε την έναρξη των μαθημάτων ώστε να γίνουν κάποιες επιδιορθώσεις στα κοντέινερ και να είναι απόλυτα ασφαλή για τους μαθητές.

Την επόμενη Τρίτη θα ξεκινήσουν οι εργασίες αποκατάστασης στο πληγωμένο κτίριο του 4ου Δημοτικού ώστε τα παιδιά να επιστρέψουν στις κανονικές τους αίθουσες.

Υπολογίζουμε πως μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους το πρόβλημα θα έχει λυθεί» ξεκαθαρίζει με δηλώσεις του στη «δημοκρατία» ο δήμαρχος της περιοχής Νίκος Μπάμπαλος.

Σύμφωνοι με αυτή την εναλλακτική λύση είναι και οι γονείς των μαθητών, καθώς, όπως λένε, η άλλη τους επιλογή είναι εκείνη των απογευματινών μαθημάτων, πράγμα που δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο το ήδη βεβαρημένο πρόγραμμά τους.

«Δεν μπορεί ένα παιδάκι της πρώτης δημοτικού να σχολάει στις οκτώ το βράδυ. Επιλέξαμε τη λύση των κοντέινερ για λίγους μήνες. Δεν σας κρύβω ότι σαν γονιός έχω τις ανησυχίες μου» λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Φίλιππος Νεγρεπόντης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο σχολείο είναι το παλιότερο της περιοχής, καθώς ανεγέρθηκε τη δεκαετία του '40, ενώ οι λυόμενες αίθουσες που τοποθετούνται αυτές τις ημέρες θα διαθέτουν ηλεκτρομόνωση και θερμομόνωση.

Κέλλυ Φαναριώτη

Το 57% των μαθητών ΑμεΑ χωρίς υποστήριξη

Περισσότεροι από τους μισούς μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (συγκεκριμένα το 57,3%) στα γενικά σχολεία δεν λαμβάνουν εξειδικευμένη υποστήριξη, παρά μόνο από τον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης, όπως αναφέρει το Παρατηρητήριο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), το οποίο είχε ως αντικείμενο το φλέγον ζήτημα της εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, σε 90.743 ανέρχονταν οι μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες το σχολικό έτος 2017-2018, δηλαδή αποτελούσαν το 6,3% των μαθητών της χώρας.

Ένας στους δέκα!

Παράλληλα, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μόνο ένας μαθητής στους 10 λάμβανε εξειδικευμένη υποστήριξη, ενώ το 35% των μαθητών των τμημάτων ένταξης έχει τοποθετηθεί χωρίς καμία αξιολόγηση από διαγνωστικό φορέα.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μόλις το 7% των μαθητών με αναπηρία υποστηρίχθηκε με παράλληλη στήριξη, από τους οποίους οι οκτώ στους 10 για λιγότερο από 20 ώρες την εβδομάδα.

Η Συνομοσπονδία τονίζει ότι η de facto εγγραφή των μαθητών με αναπηρία στα γενικά σχολεία δεν συνιστά ουσιαστική ένταξή τους σε ένα συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Θεωρεί, επίσης, «πολύ ανησυχητικά τα ποσοστά μαθητών που, παρότι φοιτούν σε γενικά σχολεία, δεν λαμβάνουν καμία εξειδικευμένη υποστήριξη», ενώ σοβαρά προβλήματα προκαλεί η ανεπάρκεια στη λειτουργία και τη στελέχωση των Κέντρων Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης.

Τέλος, υποστηρίζει ότι απαιτείται γενναία αναδιοργάνωση της Εκπαίδευσης βάσει ενός εθνικού σχεδίου δράσης, έτσι ώστε το σχολείο να είναι για όλους τους μαθητές.