Φιάσκο η ρύθμιση για τους υπερχρεωμένους

Με προσφυγές στα δικαστήρια απαντούν οι καταναλωτές στην κωλυσιεργία των τραπεζών για υπαγωγή των υπερχρεωμένων νοικοκυριών σε καθεστώς ρύθμισης. Η πολυδιαφημισμένη διαδικασία έχει εξελιχθεί σε φιάσκο, καθώς -παρόλο που σε λίγες ημέρες κλείνει ένας χρόνος από τότε που ξεκίνησε να «τρέχει»- οι συμβιβασμοί που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα μετά βίας φτάνουν τους δέκα.

 

Οι αιτήσεις που φτάνουν καθημερινά στα αρμόδια γραφεία των καταναλωτικών ενώσεων είναι εκατοντάδες, ελάχιστες όμως προχωρούν στο επόμενο στάδιο. Συγκεκριμένα, μόνο στον Τραπεζικό Μεσολαβητή έχουν κατατεθεί 1.600 αιτήματα, έχουν διεκπεραιωθεί περίπου 300, ενώ έχει ολοκληρωθεί ο συμβιβασμός για λιγότερα από δέκα.

 

Προβλήματα στη διαδικασία προκύπτουν και από τις δύο πλευρές, σύμφωνα με τον Μεσολαβητή Τραπεζικών Υπηρεσιών, Αντώνη Φώσκολο. Συνηθέστερο κώλυμα από την πλευρά των τραπεζών είναι το γεγονός ότι οι οφειλέτες έχουν χρέη σε περισσότερες από μία τράπεζες, με αποτέλεσμα αυτές να μην καταλήγουν σε μια κοινή πρόταση. Από την άλλη βέβαια, και οι καταναλωτές από την πλευρά τους επιθυμούν πολλές φορές «αποτυχία» του εξώδικου συμβιβασμού, προσδοκώντας ότι στα δικαστήρια θα επιτύχουν ικανοποιητικότερο αποτέλεσμα.

 

Και, από ό,τι φαίνεται, όχι άδικα, καθώς ήδη έχουν προκύψει δύο δικαστικές αποφάσεις-καταπέλτης για τις τράπεζες. Η πρώτη αφορά έναν οφειλέτη από την Αθήνα, με χρέη να τρέχουν τόσο από στεγαστικό όσο και από καταναλωτικό δάνειο. Το μόνο περιουσιακό στοιχείο που υπήρχε ήταν ένα μικρό διαμέρισμα, με το δικαστήριο να κρίνει ότι δεν μπορεί να υποθηκευτεί και να καταλήγει σε έναν αρκετά ευνοϊκό συμβιβασμό για τις οφειλές του πολίτη. Ανάλογη απόφαση αναμένεται να ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες για οφειλέτη από τη Θεσσαλονίκη. Η αποτυχία της προσπάθειας για εξώδικο συμβιβασμό αποτελεί προϋπόθεση για την προσφυγή στα δικαστήρια, δυνατότητα που παρέχεται στους υπερχρεωμένους οφειλέτες από την 4η Ιανουαρίου 2011.

 

Πάντως, μπορεί η ρύθμιση για τα υπερχρεωμένα να έχει αποδειχτεί ευχολόγιο, σύμφωνα όμως με τον κ. Φώσκολο, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έχουν ρίξει πολύ νερό στο κρασί τους, όσον αφορά τις καθυστερήσεις των δόσεων από δάνεια και κάρτες. Οι τράπεζες βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τους δανειολήπτες, προτείνοντας ρεαλιστικούς συμβιβασμούς για «κούρεμα» και επιμήκυνση των οφειλών, προκειμένου να μη βρεθούν κι άλλα δάνεια στο «κόκκινο».

 

Ζητούν, μάλιστα, από τους πελάτες να καταβάλουν έστω και ένα μικρό μέρος της οφειλής τους, προκειμένου να φαίνεται στο σύστημα ότι το δάνειο κινείται, και να ρυθμιστούν όσο το δυνατόν περισσότερα δάνεια που δεν έχουν εξυπηρετηθεί για διάστημα 30 έως 90 ημερών.

 

 

Νεκταρία Σταμούλη

Ετικέτες: