Ιδού το «νέο» εξεταστικό της... κωλοτούμπας

Τίποτα καινούργιο δεν παρουσίασε ο Γαβρόγλου, ενώ έκανε πίσω σε βασικές εξαγγελίες του. Μετατίθεται  για το... μέλλον η «ελεύθερη πρόσβαση» σε ΑΕΙ - ΤΕΙ

Ρεπορτάζ
Αντώνης Τριανταφύλλου

Επιστροφή στις παλιές δέσμες με μετατροπή της γ' τάξης του λυκείου σε εντατικό φροντιστήριο για τις πανελλαδικές και «γκρίζες» ζώνες στη διαδικασία υποβολής του μηχανογραφικού φέρνει το τελικό σχέδιο για το νέο εξεταστικό σύστημα.

Επειτα από μήνες καθυστέρησης το υπουργείο Παιδείας όχι μόνο δεν παρουσίασε κάτι καινούργιο, αλλά έκανε και πίσω σε βασικές του εξαγγελίες, καθώς -τουλάχιστον για την πρώτη χρονιά εφαρμογής- εξαφάνισε τον συνυπολογισμό του βαθμού του απολυτηρίου, ενώ η περιβόητη «ελεύθερη πρόσβαση» σε ορισμένα τμήματα ΑΕΙ-ΤΕΙ, αν και θεωρητικά δυνατή, πρακτικά θα ισχύσει μόνο σε πολύ περιορισμένο αριθμό τμημάτων που σήμερα παραμένουν στα αζήτητα.

Σε αυτό που ουσιαστικά δεν απαντά το νέο σύστημα είναι αν -επί της ουσίας- μπορεί να οδηγήσει σε κατάργηση της εξωσχολικής φροντιστηριακής στήριξης. Από τη νέα σχολική χρονιά στη γ' λυκείου μειώνονται μεν τα μαθήματα, αλλά αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας τους και η ύλη.

Ο Κώστας Γαβρόγλου διατείνεται ότι τα λιγότερα μαθήματα σε συνδυασμό με τις αυξημένες ώρες διδασκαλίας θα εξαλείψουν την ανάγκη των φροντιστηρίων. Η εμπειρία όμως από τις πολλές αλλαγές στις πανελλαδικές από το 2000 ως σήμερα έχει δείξει ότι κανένα σύστημα δεν εξάλειψε τα φροντιστήρια.

Βασικά χαρακτηριστικά

Σε γενικές γραμμές η γ' λυκείου δομείται γύρω από το νέο εξεταστικό σύστημα και το απολυτήριο. Βασικά θεμέλιά του είναι η μείωση των μαθημάτων γενικής παιδείας, ο περιορισμός των μαθημάτων στις ομάδες προσανατολισμού και η τυποποίηση στο εξεταστικό σκέλος, καθώς τόσο για την κτήση του απολυτηρίου όσο και για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση οι μαθητές θα εξετάζονται στα ίδια τέσσερα μαθήματα.

Το νέο σύστημα μειώνει τα μαθήματα Γενικής Παιδείας στη Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (έξι ώρες), στα Θρησκευτικά (μία ώρα), στη Φυσική Αγωγή (δύο ώρες) και σε ένα μάθημα επιλογής (Ξένες Γλώσσες, Σχέδιο, Λατινικά δύο ώρες), που γίνονται υποχρεωτικά για όλους.

Οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται τέσσερις με τρία μαθήματα των έξι ωρών διδασκαλίας (συν τη Νεοελληνική Γλώσσα που είναι κοινή για όλες τις ομάδες).
• Ανθρωπιστικών Σπουδών (Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία).
• Θετικών Σπουδών (Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά).
• Υγείας (Φυσική, Χημεία, Βιολογία).
• Οικονομίας/Πληροφορικής (Μαθηματικά, ΑΕΠΠ, Οικονομία).

Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας σημαίνει και αύξηση της ύλης, ενώ παρότι πρόκειται για νέο σύστημα τα βιβλία θα είναι τα υφιστάμενα!

Το απολυτήριο

Περίπατο πήγε τουλάχιστον για το 2020 ο συνυπολογισμός και του βαθμού του απολυτηρίου στην πρόσβαση σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.

Τα μόρια την πρώτη χρονιά εφαρμογής θα καθοριστούν μόνο από τους βαθμούς στα τέσσερα εξεταζόμενα πανελλαδικά μαθήματα, ενώ ο συνυπολογισμός του απολυτηρίου μετατίθεται σε επόμενα χρόνια, ίσως και στις ελληνικές καλένδες.

Αναφορικά με τον βαθμό του απολυτηρίου, με το νέο σύστημα παραμένει το 9,5. Για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά ο μέσος όρος (Μ.Ο.) διαμορφώνεται κατά 60% από τον Μ.Ο. των δύο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης. Για τα υπόλοιπα μαθήματα ο βαθμός είναι ο Μ.Ο. των δύο τετραμήνων. Τέλος, στη διαμόρφωση του Γενικού Μ.Ο. (τελικός βαθμός) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής.

Εισαγωγή χωρίς εξετάσεις σε σχολές-φαντάσματα! Με δόσεις το μηχανογραφικό 

Δεσπόζουσα θέση στις πολιτικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ προτού ακόμα ψηφιστεί ως κυβέρνηση και βασικό κυβερνητικό αφήγημα από το 2015 ως σήμερα για το νέο εξεταστικό σύστημα αποτελούσε η απελευθέρωση της πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ωστόσο, με βάση το τελικό σχέδιο που δημοσιοποίησε χθες το υπουργείο Παιδείας σε πρακτικό επίπεδο η πολιτική εξαγγελία της ελεύθερης πρόσβασης μάλλον θα μείνει κενό γράμμα και η εισαγωγή σε τμήματα χωρίς εξετάσεις στη σφαίρα του θεωρητικού, αλλά πρακτικά ανέφικτου, για σχολές που έχουν ζήτηση.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διατείνεται ότι το παραπάνω σχέδιο είναι η μόνη εφικτή λύση που μπορεί να δημιουργήσει -υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις- δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, μια ισχυρή ομάδα κομματικών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι δεν απαντά στην ουσία της πολιτικής εξαγγελίας του κόμματος για απελευθέρωση της πρόσβασης. Και σε πρακτικό επίπεδο όμως το περίπλοκο αυτό σχέδιο το μόνο που μπορεί να προσφέρει είναι να κρατήσει σε «μηχανική υποστήριξη» τμήματα-φαντάσματα, που και με το υφιστάμενο σύστημα είναι στα αζήτητα από τους υποψηφίους.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την περίπλοκη διαδικασία του νέου συστήματος εισαγωγής, το μηχανογραφικό θα συμπληρώνεται σταδιακά. Τον Οκτώβριο του 2019 οι μαθητές της γ' λυκείου θα κάνουν μια πρώτη επιλογή τμημάτων (π.χ. 10 τμήματα) που ονομάζεται Α΄ δήλωση, η οποία δεν είναι δεσμευτική.
Λίγες ημέρες μετά ο μαθητής θα γνωρίζει αν κάποια από τις επιλογές του ανήκουν στην κατηγορία των Τμημάτων Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ).

Ως ΤΕΠ θα χαρακτηρίζονται τα τμήματα στα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Τα υπόλοιπα τμήματα θα απαιτούν πανελλαδικές (ΤΠΠΕ).

Εφόσον ο μαθητής ικανοποιείται από αυτήν την επιλογή ελεύθερης πρόσβασης, μπορεί να «κλειδώσει» τη θέση σε ΤΕΠ τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο του 2020 και στο τέλος της σχολικής χρονιάς να δώσει τις εξετάσεις μόνο για την απόκτηση του απολυτηρίου.

Αν ωστόσο αλλάξει γνώμη και επιθυμεί να επιδιώξει την εισαγωγή του σε πανεπιστημιακό τμήμα ΤΠΠΕ, τίποτε απολύτως δεν τον εμποδίζει να κάνει κανονικά τη δήλωσή του, να ακυρώσει την Α' δήλωση και να διαγωνιστεί στις πανελλαδικές εξετάσεις. Βέβαια, το αντίθετο δεν θα μπορεί να συμβεί.
Δηλαδή αν κάποιος, ενώ έχει κατοχυρώσει ΤΕΠ, στην πορεία επιλέξει εξέταση με πανελλαδικές, δεν θα μπορεί να ακυρώσει τη συμμετοχή του στις πανελλαδικές και να αξιώσει την διατήρηση του ΤΕΠ.

Και πάλι συμπλήρωση

Οι μαθητές που θα επιλέξουν ΤΠΠΕ μετά τις εξετάσεις και τη δημοσιοποίηση των βαθμών τους της τελικής επίδοσης θα υποχρεούνται να συμπληρώσουν πάλι το κλασικό μηχανογραφικό και να θέσουν όσες επιλογές τμημάτων επιθυμούν, ασχέτως του περιεχομένου του πρώτου μηχανογραφικού, και θα εισαχθούν σε αυτά με βάση τις επιδόσεις τους, όπως ακριβώς ισχύει στο υπάρχον σύστημα εισαγωγής, συνυπολογίζοντας και τον βαθμό του απολυτηρίου.

►Δείτε εδώ τον πίνακα