Οδοστρωτήρας το νομοσχέδιο για την Παιδεία

Το «τέρας» των 368 σελίδων ισοπεδώνει τα πρότυπα - πειραματικά σχολεία και ρίχνει στη μηχανή του κιμά πανεπιστήμια και ΤΕΙ

Ρεπορτάζ
Αντώνης Τριανταφύλλου

Η κυβέρνηση με το πολυνομοσχέδιο «Φρανκενστάιν» επιχειρεί να αφήσει ως μετεκλογική παρακαταθήκη την αριστερή ιδεοληπτική σφραγίδα της μετριότητας και της ήσσονος προσπάθειας σε όλες τις βαθμίδες της Παιδείας. Το νομοθέτημα «οδοστρωτήρας» αριθμεί συνολικά 225 άρθρα και εκτείνεται σε 368 σελίδες. Μέσα στις άπειρες ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου είναι ευδιάκριτη η αντίληψη του Κώστα Γαβρόγλου και κατ' επέκταση της κυβέρνησης για την Παιδεία και πώς πρέπει να λειτουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα.

Το νομοθετικό κύκνειο άσμα του Κώστα Γαβρόγλου στην ενεργή πολιτική σκηνή -ο ίδιος ανακοίνωσε ότι δεν θα κατέλθει πάλι υποψήφιος- εξαφανίζει την Τεχνολογική Εκπαίδευση, καθώς με μια κακή αντιγραφή του σχεδίου «Αθηνά» συγχωνεύει -ενίοτε εκβιαστικά- ΤΕΙ με πανεπιστήμια, παρά τις αντιδράσεις των τελευταίων. Επίσης, περίπατο πάνε οι εξαγγελθείσες από τον Κώστα Γαβρόγλου εξετάσεις ανά ομάδες στη γ΄ λυκείου που ενδεχομένως να διασφάλιζαν ένα επίπεδο αξιοκρατίας για τις απολυτήριες εξετάσεις.

Επιπλέον, με τη σφραγίδα Γαβρόγλου - ΣΥΡΙΖΑ ισοπεδώνονται τα πρότυπα - πειραματικά σχολεία, καθώς οι μαθητές θα εισάγονται μόνο με κλήρωση, χωρίς άλλη αξιολογική διαδικασία, ενώ οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να διορίζονται σε αυτά χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση, παρά μόνο εφόσον κατέχουν αυξημένα τυπικά αλλά όχι και ουσιαστικά προσόντα.

Τα «δωράκια»

Στην «κρεατομηχανή» μπήκαν όλα τα τεχνολογικά ιδρύματα, που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, με «δωράκια» προς τα όμορα πανεπιστήμια ή ακόμα και με εκβιασμούς και πιέσεις προς τις διοικήσεις οδηγήθηκαν σε μια θεωρητική, αλλά ίσως άνευ ουσιαστικού περιεχομένου πανεπιστημιοποίηση. Τα ΤΕΙ πλέον θα εξαφανιστούν και στη θέση τους δημιουργούνται «υπερπανεπιστήμια».

Ειδικότερα, συγχωνεύονται το ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας με το Πανεπιστήμιο Πατρών. Υποβαθμίζεται το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος με τη συγχώνευση με τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Κ. Μακεδονίας και Αν. Μακεδονίας - Θράκης. Το ΤΕΙ Πελοποννήσου συγχωνεύεται με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Θυμηδία προκαλεί η υπόθεση με το ΤΕΙ Κρήτης. Το Πολυτεχνείο της Κρήτης και το Πανεπιστήμιο Κρήτης απέρριψαν τις προτάσεις Γαβρόγλου για συγχώνευση με το ΤΕΙ. Ετσι, ο υπουργός Παιδείας αποφάσισε να πανεπιστημιοποιήσει και το ΤΕΙ με την ονομασία «Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης». Ετσι, στο νησί θα λειτουργούν τρία πανεπιστημιακά ιδρύματα!

Το νέο σύστημα για εισαγωγή στα πανεπιστήμια είναι αντιγραφή των παλιών δεσμών. Ωστόσο, η αξιοκρατία των πανελλαδικών τίθεται εν αμφιβόλω. Με βάση το νέο σύστημα, από τη μεθεπόμενη χρονιά για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια προσμετράται σε ποσοστό 90% ο βαθμός στα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και 10% ο βαθμός του απολυτηρίου της γ΄ τάξης του λυκείου. Ωστόσο, πουθενά δεν υπάρχει η περιβόητη εξαγγελία για ομαδοποίηση των σχολείων για τις απολυτήριες εξετάσεις, που θα έφερνε αέρα αξιοπιστίας στις εν λόγω εξετάσεις.

Αντιθέτως, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα θέματα θα ορίζει ο εκάστοτε ανά σχολείο διδάσκων. Αυτό πρακτικά μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες μεροληψίας ανά σχολείο, καθώς οι εκπαιδευτικοί ενδεχομένως να πιεστούν από τους γονείς να βάζουν εύκολα θέματα. Πόσο μάλλον όταν το απολυτήριο θα μετρά ίσως και περισσότερο από 10% για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και ο βαθμός του θα καθορίζεται κατά 60% από τον μέσο όρο των δύο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης για τα τέσσερα πανελλαδικά μαθήματα, ενώ για τα υπόλοιπα μαθήματα ο βαθμός είναι ο μέσος όρος των δύο τετραμήνων.

Τέλος, στη διαμόρφωση του γενικού Μ.Ο. (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής.

Σε κλίμα απαξίωσης οι φοιτητικές κάλπες

Μέσα σε κλίμα γενικής απαξίωσης και αδιαφορίας των απλών φοιτητών και εσωκομματικού διχασμού της μεγαλύτερης παράταξης της ΟΝΝΕΔ και του φοιτητικού κομματιού της ΔΑΠ στήνονται σήμερα οι κάλπες των φοιτητικών εκλογών. Στα επιτελεία των κομματικών νεολαιών θεωρούν ότι τα αποτελέσματα της αναμέτρησης σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι δείκτης για τις επικείμενες εκλογές σε Ευρωβουλή και αργότερα για το εθνικό Κοινοβούλιο.

Μέσα σε μία δεκαετία η συμμετοχή στις φοιτητικές εκλογές έχει μειωθεί κατά 50%, καθώς οι νέοι άνθρωποι, οι ενεργοί και δραστήριοι πολίτες δυστυχώς γυρνούν την πλάτη τους σε μια εκλογική διαδικασία που είναι το θεμέλιο της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει...
Ενα ακόμα κρίσιμο μήνυμα που εκπέμπει η απαξιωμένη εκλογική διαδικασία στα πανεπιστήμια είναι η ανωριμότητα εξαιτίας της χρόνιας αδυναμίας έκδοσης κοινών και αξιόπιστων αποτελεσμάτων, ενώ περισσότερο ανησυχητικό είναι το φαινόμενο που παρατηρήθηκε τα προηγούμενα χρόνια με τις ξεχωριστές κάλπες σε ΑΣΟΕΕ και Νομική Σχολή.